En husmors hetaste tips.

Idag är en såndär dag då ALLT ska göras.
Tänk Sunes Jul. Alla avsnitt samtidigt. Speciellt "Knäcken" och "Julstädningen".

Gran ska fixas, (läs huggas, dock lagligt), knäck ska kokas, huset städas (tur att man går på antibiotika då), och allt annat fixas som inte är fixat än. Typ fixa mossa i min syrras hyacint. Hon hävdar "att det bara är Tove som kan göra det fint" Oj, vilket smicker! Julkort har jag inte ens tänkt på. Tur att syrran fortfarande tycker att det är roligt att sitta och pilla med stjärnor och löst glitter, röda papper och tomtar klockan tio på kvällarna.

Pepparkakshuset ska bakas idag. Egenkonstruerat. Måste laga julköttbullarna, nån annan kan inte laga dom, då blir de inte goda. Efter år av stekande har jag utvecklat ett eget recept. Men jag har det i huvudet, och jag lägger till massa grejer varje år.

Men jag kan varmt tipsa om att inte "krydda lite orientaliskt eller medelhavsinspirerat med pepparmynta för att få fram vitlök- och citronsmaken i vanliga italienska köttbullar". Det gjorde jag i somras, när jag skulle till jobbet. Det var inte gott.
Det är dock det enda jag lagat som inte blev riktigt lyckat.
Använd heller inte havregryn i pannkakorna för att de ska blir lite mer "fullkorn", lite "matigare" eller för att vetemjölet tog slut efter två deciliter. Smeten gick inte att få ur stekpannan.
Låt heller inte socker och sirap koka för länge och för hårt i en Le Creuset-gryta. Det skapar inte en god julstämning. Ingenting hände med grytan (som tur var). Emaljen i grytan kan tydligen gå sönder. Nån kemisk reaktion. Det var bara sockret som brände fast som man fick kämpa för att få bort. Det blev ingen gräddkola det året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0