Den (passiva) intelligensens glansdagar.

Jag är frustrerad över hur den här världen ser ut - och kommer att se ut. Vad fan håller vi på med?
HALLÅ?! Vakna.
Hur bemöter vi personer? Hur kategoriserar vi? Hur respektlösa är vi, egentligen?

Eller jaha, det är ju för modernt för att vara schysst! Det är för retro, too back in the 90's. Eller?

Heath Ledger dog ju nyss. Han bars ut på bår. Insvept i presenningliknande plast. Paparazzi plåtar. Fy fan vad taskigt. Så otroligt förödmjukande. Eller är det bara jag som tycker det? Ni kan väl för fan inte plåta någon uppskattad persons döda kropp, masspublicera och tjäna pengar på det?
Det måste vara förjävligt att vara kändis i Hollywood. Utseendeidealen måtte vara tagna ur helvetet.

Eller så har mänskligheten helt enkelt bara idiotförklarat sig själva och blivit passiva jävla tevetittande vrak, vars enda motion är att ta sig till bilen.

Men för att specificera lite:
Jag använder inte smink, har inte ens funderat över att göra det. (Eller okej, det har jag. Och det är lite lågt....)
Jag förundras alltid över hur tjejer kan vara så fåfänga? Hur tjejer har en tendens till att lägga alla världens skulder på sitt samvete.

Att man står framför spegeln aslänge varje morgon. Varför? Okej. Nu ska jag skriva lite hypotetisk fakta som säkerligen inte ni alls håller med om. Vill också poängtera att detta inte gäller alla, utan bara, typ, en person.
Inga personliga påhopp eller kategoriseringar/ generaliseringar:

En 16 årig tjej sminkar sig varje dag för att se bättre ut. För om hon inte gör det mår hon inte bra. Tydligen.
Menar vi att vi har förbjudit tjejer att vara sig själva? Ska vi skämmas för att inte alltid se så jävla bra ut? Ska vi skämmas för att vi inte har den där perfekta kroppen, de perfekta ögonbrynen eller läpparna? Ska vi må dåligt över det, bara för att några gubbar i USA har ritat ut våran utvecklingskurva. Från apor till spegelkåta freaks?
Vet inte hur många gånger jag stött på tjejer som uttryckt sin vrede över att sminket inte sitter på plats.
Och Ooops! Så var den dagen förstörd. Jag kan inte tycka synd om er, det går inte.
Jag är inte på topphumör alltid, och inte har jag det välbalanserade utseendet, undrar vad som får mig att gå till skolan UTAN smink?

Sedan finns det ju inte direkt några bra förebilder heller. Alla bra dör ju. Anna Lindh, t.ex. Sen kom jag inte på fler. Men det beror ju på vad man ser upp till. Hollywood är enligt mig inget bra iallafall. Massa tjejer som äter våt bomull, broccoli och vatten. Mmmmmm vad gott. Motsatsen till dem är ju nästan Mc Donalds sekten.  De som inte svälter ihjäl sig äter ihjäl sig, liksom.

Åter till sminket. Ja, man använder smink. Och foundation. Och lipgloss, sånt där läppstift, mascara, eyeliner, rouge....umm.....såndär grej som fixar till ögonlocken. Böjgrej. Pincett. Pennor av olika slag, etc.
Och varför använder inte killar ovanstående?
Nähä. Jo, för de har tydligen rätt att se bra ut UTAN smink. Gud så oförskämt. De lyckas tydligen att se bra ut, utan smink. Vet många som är assnygga. Och tjejer måste smeta på sig lager på lager för att uppnå samma klass.

Jag är uppriktigt ledsen å tjejers vägnar. Frustrerad över att ingen tror på att jag inte använder smink, att folk tycker det är skitkonstigt att jag inte ens använt smink. Jag tycker det är skitkonstigt varför folk (läs tjejer) orkar ha smink, varför de låter sig manipuleras av någon jävla norm.

Och jag frågar varför:
- Jo, det stärker mitt självförtroende!

Å pass. Känn på den. Självförtroende! Hur ynkliga är tjejer?
Och så är det ett ojämnställt samhälle vi lever i också. Vi kan nog kallt räkna med sämre löner så länge vi håller på och fjanta runt och hävdar att vårat självförtroende sitter i ögonlocken.

Kan ju nämna att det är lite jobbigt att inte raka benen. Psykiskt. Jag skäms lite för att jag tar upp det. Inte för att jag inte vågar. Utan för att jag tar upp det, det är jobbigt att ta upp det för att jag själv hamnat i utseendefällan.
Men jag står på mig. Konfronteras med mig själv typ varje gång på gympan. Jag tänker inte vika mig.
Å andra sidan tror jag inte att nån av tjejerna i min klass bryr sig. Inte så många iallafall. Men man undrar ju vad killar tycker. De som är så coola jämt.

För det är dom. På ett avslappnat sätt. Dom bryr sig inte fullt lika mycket huruvida de ser ut.
Vill jag inbilla mig?

Och nu är man ju en arg feminist också. Så gärna. Fast det stör mig som fan också. Bara för att jag inte accepterar den kvinnliga normen är man arg, en allhatare. En sån där bitsk liten förståsigpåare. Men det får jag väl stå ut med.
Och ni därute borde tänka lite på hur ni bemöter tjejer respektive killar. Ifrågasätt ditt eget beteende.
Det kanske inte folk gör längre. Vi bara skyller allt på George W Bush. Stackarn. Sen när han har avgått kommer vi ändå skylla på honom. Eller något liknande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0